Główne przyczyny amputacji kończyn?

Amputacja kończyny to poważny zabieg wykonywany w ostateczności, gdy wszystkie inne możliwości się wyczerpały. Tworzy to nową sytuację nie tylko dla pacjenta, ale również jego rodziny. Bardzo często jest to jedyny sposób na uratowanie życia. Dzięki amputacji istniej możliwość przywrócenia funkcjonalności uszkodzonych tkanek a także powrót do zdrowia.

Wiele osób omija ten problem, tłumacząc sobie, że amputacji dokonuje się tylko w przypadku wypadków na drodze lub innego mechanicznego uszkodzenia kończyny. Wbrew pozorom amputacji z powodu wypadku ulega tylko 11% osób. Obecnie największym zagrożeniem są choroby przewlekłe, które doprowadzają do około 85% amputacji. Niektórzy pacjenci nie są świadomi, że zaniedbana, nieleczona cukrzyca lub miażdżyca, która wydaje się błahą chorobą może doprowadzić do amputacji.

Przyczyn amputacji jest wiele, możemy podzielić je na bezwzględne oraz względne. Bezwzględne wskazania do amputacji występują w większości przypadków.  Należą do nich urazy oraz zmiażdżenia, ale również oparzenia i odmrożenia III stopnia.  W takich przypadkach decyzja o amputacji jest podejmowana niemal natychmiastowo w celu ratowania życia pacjenta.

Kolejnym powodem amputacji są wcześniej wspomniane choroby cywilizacyjne XXI wieku, jak cukrzyca i miażdżyca, które doprowadzają do martwicy tkanek.

• Stopa cukrzycowa

Zespół stopy cukrzycowej to poważne powikłanie cukrzycy. Jest efektem zaniedbania w wyniku czego długo utrzymujący się w organizmie wysoki poziom glukozy, może doprowadzić do patologicznych nieodwracalnych zmian miażdżycowych. Dzieje się tak wskutek niedokrwienia.  To jednak nie jedyne powikłanie cukrzycy. U niektórych pacjentów może dojść do neuropatii, która powstaje w wyniku uszkodzenia czuciowych włókien nerwowych. Jest to bardzo niebezpieczne schorzenie, ponieważ uszkodzone nerwy sprawiają, że pacjent nie odczuwa bólu oraz zmian temperatury nieświadomie narażając się na odmrożenie, poparzenie lub uraz mechaniczny poprzez skaleczenie.

• Miażdżyca

To bardzo niebezpieczna i przewlekła choroba, która po cichu atakuje nasz organizmu od środka. Jest następstwem nieprawidłowej diety bogatej w niezdrowe tłuszcze zwierzęce oraz używki. Ale również może pojawić się w przypadku nadwagi oraz cukrzycy.

Miażdżyca to podstępna choroba, która powoduje zwężenie i usztywnienie naczyń krwionośnych, w wyniku odkładającego się cholesterolu, który tworzy blaszkę miażdżycową. Zaburzony przepływ krwi do mózgu oraz kończyn dolnych spowodowany zwężonymi tętnicami może być przyczyną amputacji kończyn.

Rzadziej dochodzi do amputacji z przyczyn względnych. W takim przypadku decyzji o amputacji nie podejmuje się nagle. Mają one na celu poprawę życia chorego, u którego wystąpiły wady wrodzone, zniekształcenia kończyn czy bolesne niegojące się rany, uniemożliwiające normalne funkcjonowanie.

0 0 votes