Prewencja w stopie cukrzycowej – jak jej uniknąć?

Prewencja w stopie cukrzycowej - jak jej uniknąć

Prewencja w stopie cukrzycowej – jak jej uniknąć?

Cukrzyca to choroba przewlekła, która w XXI wieku niestety dotyka coraz większej liczby osób. Można nazwać ją chorobą cywilizacyjną, która niestety w wielu przypadkach zostaje wykryta zbyt późno co w efekcie końcowym prowadzi do poważnych konsekwencji w postaci stopy cukrzycowej.

Wiele osób nie zdaje sobie sprawy, jak groźna dla organizmu jest cukrzyca oraz w jaki sposób się objawia. Bardzo często zostaje ona wykryty bardzo późno, ponieważ jej objawy w postaci ciągłego zmęczenia, senności czy wilczych napadów głodu przypisujemy częściej chronicznemu zmęczeniu. Najbardziej niebezpiecznym objawem cukrzycy, którego nie jesteśmy świadomi jest wysoki poziom glukozy we krwi. To właśnie on jest odpowiedzialny za senność i zmęczenie.

Warto zauważyć również, że osobą z cukrzycą lub w stanie przed cukrzycowym bardzo ciężko zrzucić nadprogramowe kilogramy. Problem ten zauważają najczęściej kobiety, które dbają o formę i wygląd. Szukając powodu, braku utraty wagi dowiadują się, że mają cukrzycę.

Cukrzyca wbrew pozorom jest bardzo niebezpieczną chorobą, a jej następstwem jest wzrost ryzyka zawału serca czy udaru mózgu, jak również trwałe inwalidztwo spowodowane koniecznością amputacji stopy.

Aby uniknąć niepotrzebnych konsekwencji bardzo ważna jest prewencja w stopie cukrzycowej, która jest groźnym powikłaniem cukrzycy.

Przede wszystkim bardzo ważne są regularne badania, leczenie i kontrola, dzięki temu mamy ogromne szansę na zminimalizowanie rozwinięcia się stopy cukrzycowej.

Dieta

Warto przestrzegać diety, dzięki której unikniemy drastycznych skoków cukru we krwi. Należy pamiętać, aby całkowicie wyeliminować węglowodany proste, cukier rafinowany i tłuszcz utwardzony.

Dieta powinna bazować głównie na surowych zielonych warzywach, białku i zdrowych tłuszczach oraz bardzo niewielkiej ilości węglowodanów złożonych.

Wybierając tłuszcze należy zwrócić uwagę na stosunek omega 3 do omega 6, który najlepiej, aby w dziennym jadłospisie wynosił 1:1. Ma to duże znaczenie, ponieważ omega 3 posiada właściwości przeciwzapalne a omega 6 prozapalne.

Produkty bogate w omega 3 to tłuste ryby, siemię lniane, olej lniany, awokado, olej z awokado, orzechy, oliwki, oliwa z oliwek, olej kokosowy czy olej z pestek moreli.

Aktywność fizyczna

Bardzo ważne jest wdrożenie aktywności fizycznej, która nie tylko wpłynie na zmniejszenie, ale również szybsze spalenie glukozy a tym samym obniżenie cukru we krwi. Ruch ogólnie posiada dobroczynny wpływ na funkcjonowanie całego organizmu.

Higiena stóp

Regularna higiena stóp jest bardzo ważna. Podczas mycia stóp należy im się dokładnie przyjrzeć czy nie pojawiają się rany, otarcia czy uszkodzenia. Należy unikać moczenia stóp w gorącej wodzie. Najlepiej sprawdza się woda o temperaturze 37 stopnia. Po kąpieli zaleca się dokładne wytarcie stóp do sucha.  Szczególną uwagę należy zwrócić na przestrzenie między palcowe. Warto stosować delikatne nawilżającym kremem, aby zabezpieczyć skórę przed wysuszeniem.

Prewencja stopy cukrzycowej jest bardzo ważna i pozwala uniknąć amputacji stopy.